donderdag 28 november 2013

De eenzame man.

De dagen van november fladderen in elkaar over, de dagen van november zijn geteld, haha.
Ja nog 2 dagen en dat is het alweer december.
Ik vind november altijd een moeilijke maand hoor, herfst, veel regen, korte dagen, niets op de televisie, behalve dan de programma's die ik sowieso al bekijk.
Ik sleep me echt door november heen, en kijk vol verwachting uit naar december.
In december zijn er allemaal lijstjes en beginnen er acties en is er de hele dag leuke televisie en heb ik minder het gevoel alleen op de wereld te zijn.
De Top2000 kwis begint en natuurlijk serious request.
Dan zie je de hele dag mensen door het beeld lopen.
Ja ik vind dat gezellig hoor en kijk er met veel plezier naar.
Ik kom zelf ook nog wel buiten hoor maar alleen voor het hoognodige, af en toe een gesprekje met iemand in een winkel maar vaak ook gewoon helemaal niets.
Achja zo gaat dat tegenwoordig.
Vroeger had je een groenteman die jaren in zijn winkel stond en de hele buurt kende maar nu heb je supermarkten waar wekelijks nieuwe mensen komen werken, ik kan de gezichten niet bij de namen onthouden.
Doordeweeks doe ik mijn loopjes wel, van hier naar de tv en van de tv terug naar het raam, om naar buiten te kunnen kijken. Om te zien hoe druk de mensen allemaal zijn. Soms zwaai ik naar een klein kind dat omhoog kijkt, zittend op de arm van papa of mama. Daar kan ik dan weer een tijd op teren. Maar genoeg over mij, wat doe jij in december?
Vier je surprise-avond met je vrienden? Hebben jullie ook gedichten?
Of zit je nog in de kinderen en komt Sinterklaas langs?
Lijkt me zo leuk om dat nog eens mee te maken. Geloven je kinderen nog in Sinterklaas? Enig is dat he?
Wat doe je trouwens met de kerst? Ga je naar je schoonfamilie? Je ergeren aan je schoonzus die het altijd beter weet? Zeker veel alcohol nodig om de feestdagen door te komen hé?
Ja de stress van de feestdagen die kan ik me nog wel herinneren. Wat gaan we doen met het eten? Komen de kinderen eerste of tweede kerstdag?
Maarja na de scheiding is het eigenlijk allemaal een beetje verwatert, het contact.
Mijn kinderen wonen in Australië en mijn ex-vrouw is onverwachts overleden.
Ik heb eigenlijk al jaren geen contact meer met mijn kinderen, maarja die hebben ook hun eigen leven moet je maar denken. Die kun je toch niet lastigvallen met je eigen eenzaamheid?
Nou goed, genoeg over mij.
Wat doe je met oud en nieuw dan? Gezellig thuis bij de open haard met familie of vrienden? Samen naar de oudejaarsconference kijken? Bakken jullie zelf oliebollen? Oh echt? Geweldig is dat.
Jammer dat het hele huis er meteen naar stinkt de rest van de week maar heerlijk hoor. Ja ik deed dat vroeger ook altijd met mijn vrouw, in het schuurtje achter ons huis. Het beslag was het belangrijkste, als dat eenmaal goed was dan kon je de heerlijkste oliebollen bakken. Voor 12 uur waren we met z'n allen trouwens volgevreten van de oliebollen en lichtelijk aangeschoten, niet teveel want er moest natuurlijk nog vuurwerk worden afgeschoten. Ja je begon nieuwjaar meestal met een kater en een droge strot hahaha.
Ja, dat waren nog eens tijden, al had je dat toen niet in de gaten en ergerde ik me aan al die feestdagen met die stomme familie en die vreselijke tradities.
Nu zou ik graag nog 1x terug willen, nog 1 x gourmetten, nog 1 x op het nieuwe jaar klinken en daarna mijn ogen sluiten.
Ja, een tijd geleden had ik nog wel een goed contact met mijn buurvrouw hoor.
Dan hoorde ik haar s'avonds van de tv naar het toilet lopen en dan wist ik dat zij naar bed ging. Wanneer de toilet doorliep klopte ik dan op de muur en riep 'welterusten buurvrouw' en zei riep dan 'welterusten' terug. Ja, dat mis ik wel. Soms leg ik mijn oor op de muur om te luisteren of er nog iemand aan de andere kant is maar ik hoor nooit meer iets. Al zo'n 10 jaar niet meer.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten