dinsdag 15 oktober 2013

Geld maakt niet gelukkig?

Elk jaar is het hetzelfde liedje, het offerfeest.
Tijdens het offerfeest worden schapen ritueel geslacht, lees onverdoofd, waarbij het dier minutenlang op zijn rug ligt te creperen met de dood tot gevolg.
Veel dierenliefhebbers, waaronder ikzelf, maken zich enorm boos over deze manier van slachten.
In Nederland is de PvdD er al jaren mee bezig om deze gruwel te verbieden en vorig jaar waren zij bijna succesvol.
Ik zeg bijna succesvol omdat de senaat het voorstel uiteindelijk verwierp. PvdA, VVD, CDA, D'66, ChristenUnie en de SGP vinden dat een verbod op rituele slacht de vrijheid van Godsdienst aantast.
Ik vind trouwens dat de vrijheid van Godsdienst nogal misbruikt wordt.
Jezelf opblazen in de naam van God is ook vrijheid van Godsdienst maar ik geloof niet dat dat op veel steun kan rekenen in onze maatschappij, toch?
Ik kan me trouwens niet voorstellen dat er een God is die geniet van deze rituele slacht maar dat is mijn persoonlijke mening.
Volgens mij zijn alle verhalen uit de Heilige boeken vooral symbolisch maar daar hoef je bij de gelovigen niet mee aan te komen.
Zij willen koste wat het kost vast houden aan de tradities en principes van hun geloof.
Koste wat het kost?
Nou nee hoor.
Een schaaphouder uit Helmond was dat hele gedoe en vooral de stress van het offerfeest meer dan zat en maakte zijn schapen 1,5x zo duur.
Het slachthuis uit Helmond volgde zijn voorbeeld, ook die prijzen gingen voor deze dag flink omhoog, immers vraag en aanbod, en wat denk je?
Twee moskeeƫn uit Helmond hebben nu besloten dit jaar geen schapen te kopen voor het offerfeest. Tradities en principes zo overboord, ze vinden het gewoon te duur.
Zo simpel is het dus, ik roep alle schaaphouders en slachterijen van Nederland en Belgiƫ op om dit voorbeeld te volgen, en voor je het weet is ook dit probleem zonder wetgeving opgelost.
Geld maakt niet gelukkig?
Nou in dit geval............
http://www.eenvandaag.nl/binnenland/47317/moslims_helmond_boycotten_dure_schapenhandel

http://www.omroepbrabant.nl/?news/1999041063/Honderden+moslims+protesteren+geen+schapenvlees+tijdens+Offerfeest.aspx

http://nl.wikipedia.org/wiki/Offerfeest

4 opmerkingen:

  1. Net zoals men wilt dat er afgebleven word van Zwarte Piet e.d., vind ik het niet meer dan normaal dat men wilt dat er afgebleven word van het Offerfeest.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bijbelse vertellingen maar ook vertellingen uit de Koran zijn symbolisch, nergens staat dat er ook daadwerkelijk zonder verdoving geslacht moet worden. Verder doen de moslims in Turkeye al jaren niet meer aan het ritueel slachten van schapen, zij storten gewoon geld op een rekening van een stichting die er dan weer voor zorgt dat de minder bedeelden weer eens een goede maaltijd op hun bord hebben. Zwarte Piet is gezeur in de marge, die worden niet ondersteboven met hun halsslagaders opengesneden op hun rug voor oud vuil achtergelaten. Dieren hebben ook gevoel en staan doodsangsten uit en dat moet afgelopen zijn.

      Verwijderen
    2. Klopt, net als dat er nergens geschreven staat dat Zwarte Piet bij Sinterklaas hoort.

      Ik vind niet dat dieren in een apart/speciaal hokje gezet moeten worden, daar wij mensen ook dieren zijn. Daarom vind ik een speciaal dieren partij dan ook overbodig. Net zoals ik een speciale partij voor ouderen ook overbodig vind.

      Verwijderen
    3. Mensen kunnen zichzelf verdedigen, dieren zijn weerloos. Mensen zouden eens wat meer respect voor dieren moeten hebben misschien komt dan het respect voor elkaar ook terug.

      Verwijderen