dinsdag 1 oktober 2013

Alles naar de klote

Ik heb slecht geslapen, lag de hele nacht te woelen, ben er verschillende keren uit geweest om rond te lopen en mijn onrust kwijt te raken. Het mocht allemaal niet baten. Deze ochtend werd ik wakker met een vreselijk gevoel van onmacht, het gaat echt gruwelijk mis, gru-we-lijk.
Het landje waar ik ben geboren, waar de friet vandaan komt, de lekkerste chocola ter wereld, de meeste biersoorten per inwoner, het land met de meeste Bourgondiërs per vierkante meter, ook wel het 'little Italy' genoemd, dat land, België, heeft sinds gisteren zijn eigen schaatsploeg.
De ploeg 'stressless' gebouwd om schaats-talent Bart Swings. Stressless, what's in a name? Ik word er iig al niet rustig van.
Mijn landgenoten hebben totaal geen idee wat voor gevolgen dit alles kan hebben.
Alles gaat naar de klote, dat kan ik je op een briefje geven. Ik woon al jaren in Nederland en maak van dichtbij mee wat de 'professionalisering' hier met de sport in het algemeen doet. Het haalt het plezier uit de sport en stopt de arrogantie erin. Het wordt er iig niet leuker op.
Och, wat vond ik het toch fijn om te zien dat de Belgische kampioenschappen langebaanschaatsen iets waren vertraagd omdat de discolampen nog van het ijs verwijderd moesten worden. Dat de verliefde paartjes tijdens de races op de tribune lagen te vrijen, totaal geen idee van wat er zich daar op het ijs afspeelde. De 10 kilometer,werd met 5 man tegelijk gestart i.v.m. tijdgebrek. De organisatie kon de baan maar tot 00.00uur huren en laten verlichten. De prijsuitreiking was ook zo lekker knullig, schoonmakers en kinderen liepen er dwars doorheen, geen idee wie daar op het schavot stond en waarom. Het was natuurlijk de nationaal kampioen Bart Swings, hier in Nederland natuurlijk wel bekend, want hij schaatst.
Ik hou mijn hart vast nu er een schaatsploeg in België is, nu zal het allemaal snel gaan, en neen ik heb het nu niet over het schaatsen zelf. Pas op België, glij niet af naar het commercieel geneuzel net als hier in Nederland. Waar het grote geld klaarblijkelijk ook de grote bek meebrengt. Bouw a.u.b. geen icedome, of schaatstempel want de Nederlanders kunnen je vertellen dat het zonde van je geld is.
De meeste zijn na 2 jaar alweer failliet en er moeten miljoenen aan subsidies naar toe.
De gemeenschap betaald zich blauw en wie gaan ermee lopen? Precies, de grote commerciële bedrijven.
Bij elk toernooi staat er een promotieteam van Unox bij de poort om mutsen uit te delen met daarop natuurlijk in het groot de naam van de fabrikant, gewoon omdat het zo gezellig is.
Pas op met live-uitzendingen op tv want voor je het weet heb je je eigen Mart Smeets met zijn afzichtelijk truien en uitspraken als 'dit maakt je als land toch trots' en dan doelt hij op het dweilorkest dat voor de zoveelste keer 'het kleine café' speelt en waardoor iedere beschonken Nederlander 'spontaan' de polonaise gaat lopen. Let wel, het is een schaats toernooi .
Die tv uitzendingen die worden trouwens ook nog eens slecht bekeken, sterker nog naar sommige toernooien kijkt echt geen hond.
De commercie maakt meer kapot dan je met geld ooit weer goed kunt maken. Je kan echt nooit meer terug, alles zal veranderen. Stop ermee voor het te laat is, stop geen bakken met geld in sport, en laat het puur blijven zoals het al die jaren ging, dat was toch prima?
Hier en daar een uitschieter zoals Tia Hellebaut die goud won op de Olympische Spelen van Peking, of een snelle Kim Gevaert die na het behalen van een tweede plaats op de 4x100mtr in Peking zei 'dat is toch knap voor zo'n klein landje' en dat was het zeker.
Laten we dat zo houden a.u.b..
Neem Bart Veldkamp zijn Belgische paspoort af, net zoals hij België zijn onschuld afpakt, en stuur hem terug naar Den Haag. Ik heb niets tegen Bart Veldkamp maar dit mag hij niet doen.
Ontvoer de ouders van Bart Swings en zet die voor een tv waarop alle schaatswedstrijden van de afgelopen tien jaar te zien zijn met commentaar van Mart Smeets en wedden, wedden dat ze na een uur al smeken om ermee te stoppen? Denk er goed over na België. want alles, maar dan ook alles gaat naar de klote.


De erelijst van Kim Gevaert, zonder al die miljoenen, http://nl.wikipedia.org/wiki/Kim_Gevaert

Erelijst Tia Hellebaut, ook zonder miljoenen, http://nl.wikipedia.org/wiki/Tia_Hellebaut

Bart swings luidt het einde van de onschuld in, http://www.hln.be/hln/nl/956/Meer-Sport/article/detail/1714177/2013/09/30/Bart-Swings-vindt-Noorse-sponsor.dhtml


1 opmerking:

  1. ''Ontvoer de ouders van Bart Swings en zet die voor een tv waarop alle schaatswedstrijden van de afgelopen tien jaar te zien zijn met commentaar van Mart Smeets en wedden, wedden dat ze na een uur al smeken om ermee te stoppen?'' <> Vind ik niet echt netjes, maar natuurlijk weet ik ook wel dat dit niet zo bedoeld is, maar toch, moet ik mijn ongenoegen ffkes melden.

    Wat het artikel zelf betreft; ik ben geen schaatsfan en al helemaal geen sportfan. Wel ben ik van mening dat sport leuk moet blijven en zijn. Winnen is fijn, maar aan het eind van de dag gaat het daar toch niet om? Ik vind die ene reclame dan ook erg leuk wanneer dat meisje zegt dat ze bijna gewonnen heeft. DAT moet de mentaliteit gewoon zijn.

    BeantwoordenVerwijderen